Schema inwerkingtreding: laatste wijzigingen rond de wet op de pleziervaart
overzicht pijnpunten Wet op de pleziervaart
De tekst van de wet en van het KB kunt u hieronder vinden:
Nieuwsbericht
Overzicht belangrijkste wijzigingen
Koninklijk Besluit
Wet
Web pagina Philippe De Backer
Samenstelling voor de commissie van de pleziervaart
samenstelling federaal overlegplatform
Vanaf 1 september 2019 gelden volgende regels in verband met de registratie.
Om op de Belgische wateren te mogen varen, is een registratie nodig: dit kan zowel een Belgische registratie zijn als een registratie in het buitenland.
In plaats van twee soorten registratie (een vlaggenbrief voor de zee en het immatriculatiedocument voor binnenwateren), is er nog maar één unieke registratiebrief.
Een Belgische registratie is enkel mogelijk wanneer er een band met België is, dit is het geval wanneer de eigendom van het pleziervaartuig:
De registratiebrief is 5 jaar geldig, en wordt gratis vernieuwd bij bevestiging door de eigenaar, behalve een aantal uitzonderingen zoals verkoop, ingrijpende verbouwing, …
De overgang naar een unieke registratiebrief zal soepel verlopen. De huidige vlaggenbrieven blijven hun geldigheid bewaren. Bij het vervallen van de vlaggenbrief dient een nieuwe registratiebrief aangevraagd worden. Op dat moment zijn de nieuwe vereisten inzake de band met België van toepassing. De immatriculatiedocumenten zullen de komende 5 jaar hun geldigheid verliezen en worden vervangen door een registratiebrief. De betrokken eigenaars worden hierover gecontacteerd.
Ook vaartuigen langer dan 24m kunnen als pleziervaartuig geregistreerd worden.
Voor pleziervaartuigen die over een Uniebinnenvaartcertificaat beschikken en enkel in de binnenwateren en de havens varen, geldt dit Uniebinnenvaartcertificaat als registratiebrief.
Pleziervaartuigen voor bedrijfs- of beroepsgebruik dienen bovendien te beschikken over een geldig certificaat van deugdelijkheid vooraleer een registratiebrief kan bekomen worden.
Meer info
Momenteel is er een verplichting van brevet op de binnenwateren als het pleziervaartuig
Deze verplichting wordt vanaf 1 januari 2022 doorgetrokken naar de zee.
Bij bedrijfs- of beroepsmatig gebruik op de binnenwateren is er nu ook een verplichting van brevet.
Op zee is bij bedrijfs- of beroepsmatig gebruik een yachtman voldoende als men binnen het Belgische gebied blijft (havens, Territoriale Zee, EEZ). Daarbuiten geldt de STCW-verplichting.
Meer info
De reglementering houdt momenteel geen rekening met de verworven ervaring en competenties van de leden. WWSV werkt samen met FOD een overgangsmaatregel uit.
De Belgische vaarbrevetten blijven behouden: Beperkt Stuurbrevet, Algemeen Stuurbrevet, Yachtman, Yachtnavigator.
Het brevet kan behaald worden vanaf 16 jaar.
Vanaf 1 januari 2020 komt er een nieuwe modulaire structuur: je begint met Beperkt Stuurbrevet en zo bouw je stap voor stap verder. Er komt een duidelijk overzicht van de leerstof die wordt bevraagd in het examen per brevet.
Vanaf 1 januari 2021 komt er een praktijktest, met duidelijke doelstellingen, om een brevet te behalen. Tot die datum blijft de huidige aanpak voor het praktijkgedeelte geldig.
Meer info
Vanaf midden mei 2020 is er een lijst van verplichte uitrusting, die rekening houdt met de afstand tot de kust. Pleziervaartuigen ingeschreven voor de ‘binnenwateren’, moeten daarnaast steeds minstens de minimumlijst ‘binnenwateren’ aan boord hebben. Pleziervaartuigen ingeschreven voor ‘zee en binnenwateren’, moeten daarenboven minstens de minimumlijst ‘zee en binnenwateren’ aan boord hebben.
Deze lijst zal in samenspraak met de sector de komende jaren telkens bijgewerkt worden om zo vlot het gebruik van nieuwe, moderne middelen mogelijk te maken.
Deze lijst zal in het najaar op de website bekend gemaakt worden.
Voorlopig blijft de bestaande lijst van uitrusting van kracht.
Meer info
Voor de veiligheid van elke opvarende is het altijd aangewezen de reddingsvest te dragen – zowel op de binnenwateren als op zee. In bepaalde omstandigheden zijn de risico’s groter en is het dragen verplicht.
Op zee is het dragen van een reddingsvest verplicht aan boord van een pleziervaartuig, onder volgende omstandigheden:
Verder geldt de verplichting steeds:
In de kajuit geldt deze verplichting niet.
De verplichting geldt niet voor pleziervaartuigen
Voor pleziervaartuigen tot 6,5m binnen de 2 zeemijl mag de reddingsvest vervangen worden door een zwemvest.
Nieuw op de binnenwateren is de verplichting om bij verhuur van kano’s, kajaks, gondels en waterfietsen zwemvesten aan boord te voorzien. Het dragen wordt ten zeerste aangeraden.
Meer info
Er wordt niet langer een beperking opgelegd qua windsterkte voor kleine vaartuigen (de zogenaamde 3/4 Beaufort regel is afgeschaft). Dat maakt dat de kleinzeilerijvaartuigen hun ontspanningsactiviteiten ook kunnen uitvoeren bij hogere wind- en golfcondities.
Vaartuigen kleiner dan 6m moeten wel binnen de 2 zeemijl van de kust blijven als de (significante) golfhoogte 1m of meer bedraagt.
Meer info
Handelaars in de pleziervaart hebben vanaf 1 september 2019 de mogelijkheid een handelaarsplaat aan te vragen (vergelijkbaar met de ‘Z-plaat’ voor voertuigen op de weg): zij kunnen een toelating van één jaar aanvragen om niet-geregistreerde pleziervaartuigen tijdelijk te gebruiken en beperkt in vaargebied, zonder dat het pleziervaartuig moet geregistreerd zijn en zonder dat er een vergoeding door de onderneming mag aangerekend worden aan derden.
Er is hierbij enkel een beperkt gebruik mogelijk: demonstratievaart, proefvaart, promotievaart, uitzonderlijke vaart naar de werf of het afgemeerd liggen bij de onderneming.
Meer info
Vanaf 1 september 2019 kunnen ook pleziervaartuigen met een romplengte van meer dan 24m ingeschreven worden in het Belgisch register van de pleziervaartuigen.
Ze vallen onder een speciale regeling voor wat betreft certificatie en uitrusting.
Meer info
Vanaf 1 september 2019 moeten pleziervaartuigen op de binnenwateren die ingezet worden voor bedrijfs- of beroepsmatig gebruik (bijvoorbeeld verhuur) ook voorzien worden van een Certificaat van Deugdelijkheid – hiertoe moet het vaartuig onderworpen worden aan een technische schouwing.
Voor grote binnenvaartuigen zijn er speciale vereisten.
Meer info