Wind & Watersport Vlaanderen lanceert in 2019 een veiligheidscampagne met diverse topics.

Topic N°1 :  sensibilisering van het dragen van een reddingsvest. Met onze veiligheidscampagne willen wij skippers sensibiliseren en motiveren om als 'goed zeemanschap' de verantwoordelijkheid te dragen voor zijn/haar crew!
 

 

Goede zwemmer? Geen garantie! 
‘’2 op 3 drenkelingen zijn goede zwemmers.’’
Accidenten zijn onvermijdelijk en kunnen de beste zwemmers overkomen. Veel zwemervaring is dus geen garantie voor een soepele boottocht.
 
Welke voordelen brengt een reddingsvest met zich mee?                                                                                                    

  • Hoofd boven water

Een plotse confrontatie met koud water veroorzaakt vaak een ‘cold shock’ dit zorgt voor hyperventilatie en desoriëntatie waardoor een persoon niet meer in staat is om te zwemmen. Bij bewusteloosheid zal een reddingsvest een drenkeling kantelen en zo het hoofd boven water houden.
 

  • Minder risico op onderkoeling

Iemand die geen reddingsvest aanheeft moet zwemmen om zichzelf boven water te houden. Dit zorgt voor energieverlies, en hoe minder energie hoe sneller een persoon onderkoelt.
 

  • Zichtbaarheid

‘’Wie men niet kan vinden, kan men ook niet redden!’’
Een reddingsvest zorgt ervoor dat drenkelingen vanop een afstand zichtbaar zijn en er zo snel actie ondernomen kan worden. In zo’n situaties is tijd van cruciaal belang en kan een reddingsvest kostbare minuten winnen.
 
Belangrijk!

  • Een reddingsvest moet de juiste maat hebben en goed passen. Dit zorgt voor een optimale werking.
  • Er moet rekening gehouden worden met het drijfvermogen. Een zeiler met zware waterdichte zeilkledij doet best een reddingsvest met een drijfvermogen van 275N aan.

Bronnen:
https://www.nautinstruct.eu/nieuws-nautinstruct-vaaropleidingen-deliveries-adviezen-interim-kapitein/165-alles-wat-elke-schipper-moet-weten-over-reddingsvesten
https://www.varendoejesamen.nl/storage/app/media/downloads/reddingsvest-van-levensbelang.pdf


Topic N°2 : Met onze veiligheidscampagne willen wij skippers sensibiliseren over het belang van vuurpijlen. Het is niet enkel belangrijk om er aan boord te hebben in geval van een noodsituatie maar ook om zeker te zijn dat ze nog optimaal werken en niet vervallen zijn.
 
Wanneer?
  • Een vuurpijl is een alternatief voor een noodoproep via de marifoon. Indien de marifoon niet werkt en er zich een noodsituatie afspeelt waarbij directe assistentie een vereiste is zoals bij zinken, brand aan boord of een acuut medisch probleem, kan een vuurpijl afgeschoten worden.

Door de hitte en kracht is een vuurpijl niet het veiligste noodsignaal. Daarom wordt een vuurpijl als laatste alternatief gezien.

Michelle Blaauw, preventiemedewerker van de KNRM, bevestigd dat een vuurpijl met lichtkogel werkt als er geen alternatief meer is. “Een parachutepijl stijgt op tot een hoogte van driehonderd meter”, zo weet ze, “en de lichtkogel is bij goed weer tot op dertig mijl te zien. Het signaal is dus tot over de horizon te zien. De kogel brandt meer dan een halve minuut. De kans dat de noodoproep wordt gezien is dus vrij groot. “  Letterlijk overgenomen van de bron

Waarop moet je letten?
-Eerst en vooral moet je zeker zijn dat je vuurpijl nog niet vervallen is. Dat controleer je voor het vertrek, ook is het handig om dan eens de gebruiksaanwijzing door te nemen. Er zijn veel verschillende vuurpijlen, met elk een eigen gebruiksaanwijzing.
Risico’s van vervallen vuurpijl
- Een vervallen vuurpijl werkt niet optimaal. In het verleden zijn vuurpijlen al ontploft in de handen van de gebruikers.
 

Soorten noodvuurwerk
Noodvuurwerk is de verzamelnaam voor pyrotechnische middelen waarmee visuele noodsignalen worden uitgezonden. Met noodvuurwerk kun je de aandacht van passerende schepen trekken of de positie van een persoon of vaartuig aangeven. Er zijn diverse soorten noodsignalen verkrijgbaar.

  • Witte handstakellichten (attentie)
  • Rode handstakellichten (attentie)
  • Parachutelichten (nood)
  • Oranje handrooksignalen (nood)

Handstakellichten

Een witte handstakel gebruik je als waarschuwing bij een dreigende aanvaring of om een klein gebied te verlichten. Dit type noodsignaal brandt 40 seconden met een lichtsterke van 10.000 candela. Rode handstakels zijn ontworpen om je positie kenbaar te maken als de reddingsboot al onderweg is. Het brandt minimaal 60 seconden en is zichtbaar tot een afstand van 5 mijl. Beide noodsignalen zijn geschikt voor gebruik overdag en ’s nachts.  

Parachutelichten

Een parachutelicht is een noodsignaal die op 300 meter hoogte wordt gebracht om van grote afstanden gezien te worden. De lichtkogel, hangend aan een parachute, komt na het afvuren tot ontbranding en is vervolgens 40 seconden zichtbaar tot op 30 mijl. De kans dat de noodoproep wordt gezien is dus vrij groot. Door de hoge lichtwaarde zijn parachutesignalen zowel overdag als ’s nachts te gebruiken. Mist en lage bewolking kunnen de zichtbaarheid echter wel verminderen.   

Rooksignalen

Oranje handrooksignalen kun je alleen overdag inzetten en maken je positie kenbaar tijdens een reddingsoperatie. Rooksignalen produceren een grote hoeveelheid gekleurde rook, die bij daglicht op vele kilometers afstand zichtbaar is. Er zijn ook drijvende oranje rooksignalenverkrijgbaar die na ontsteking in het water gegooid kunnen worden. Drijvende rooksignalen hebben een brandduur van ongeveer 3 minuten en handrooksignalen branden circa 60 seconden. Wind kan eventueel invloed hebben op de uitwerking van het noodsignaal.
BRON: https://www.kokwatersport.nl/blog/noodvuurwerk-aan-boord
Voor meer informatie over vuurpijlen raadpleeg: https://www.zeilen.nl/aan-boord/vaartips/noodvuurwerk-aan-boord/