Zeezeilen met zeiljachten is een sport met vele gezichten. De meeste scherpe kieljachten (boten met een ballast) worden als cruiser gebruikt. Ze zeilen heerlijk (maar traag) en hebben een heel interieur onderdeks. De kleinste kielboten heb je vanaf 20 voet en een mooi gemiddelde in onze kustjachthavens is 40 voet. Boten groter dan 15 meter zijn eerder uitzonderlijk. In de sectie zeezeilen vinden we ook nog een aantal catamarans terug en dit is een vloot in opkomst. Ze hebben andere vaareigenschappen en zijn gemiddeld sneller, gaan zelden scheef hangen en beschikken over een zee van ruimte. Het zijn ideale boten voor lange tochten. Bij de heel sportieve boten heb je nog vaartuigen met kantelzwaarden waardoor de diepgang kan beperkt worden en je in meer ondiepe havens terecht kan. Zeezeilen is een sport met volledige ontspanning. Je zeilt het schip vaak met een beperkte bemanning van 2 tot 3 personen en alles gaat er rustig aan toe. Hoewel er op dit moment nauwelijks brevetten verplicht zijn zien we daar een trend naar meer regelgeving vanuit de overheid. Als federatie kiezen we voor sensibilisering waarbij we goed zeemanschap hoog in het vaandel voeren. Zeezeilen is een sport waarbij heel wat kennis komt kijken en waarin veel opleidingen bestaan.
 

Brevetten :

De meest gekende brevetten voor de zeezeilers zijn het brevet Yachtman en het brevet Yachtnavigator. Erg interessante opleidingen waarbij de wortels liggen in de Hogere Zeevaartschool en de examens vroeger afgenomen werden door de docenten/kapiteins van de Hogere Zeevaartschool. Het brevet Yachtman wordt afgenomen door de overheid, het gaat om een theoretisch examen. Tegenwoordig worden de examens voor Yachtman afgenomen op computer, voor het examen Yachtnavigator is er tevens een praktisch gedeelte
https://mobilit.belgium.be/sites/default/files/resources/files/examenprogramma_jachtman_jachtnavigator_webversie.pdf
Verschillende zeil- en vaarscholen bereiden voor op deze examens – gebaseerd op eigen methodieken zoals bij Kustvaart 1 en Kustvaart 2 of op basis van internationale structuren zoals Royal Yachting Association (RYA) of Franse of Duitse systemen. Alle opleidingen maken van jou sowieso een betere zeiler zij het dan voor vooral op het theoretische vlak.
Voor de toekomst is sprake om in het vaargebied voor de kust een algemeen stuurbrevet te gaan verplichten maar bij de zeezeilers komen daar maar heel weinig boten voor in aanmerking omdat ze kleiner zijn dan 15 meter en niet sneller kunnen dan 20 km/h
 

Wel verplicht

Brevet Marifoon. Elke gebruiker van een radiostation in de radiomaritieme banden moet houder zijn van een certificaat van operator van scheepstations. Er bestaan verschillende categorieën maar in de pleziervaart zijn vooral VHF, SRC en GMDSS gangbare brevetten. In de veiligheidsuitrusting van je vaartuig is een vaste marifoon een elementair item waarvoor je dus een brevet moet halen en dat is zeker niet onoverkomelijk.
 
Alle info : https://bipt.be/consumenten/maritiem
 

Wetgeving Pleziervaartuigen

Pleziervaartuigen dienen uitgerust te zijn met een aantal veiligheidsitems en die zijn bij wet bepaald. IN 2018 werd een nieuwe regelgeving doorgevoerd na ruim overleg met de sector. Sommige items spreken voor zich zoals : een reddingsvest aan boord per opvarende, brandblussers, kaarten van het vaargebied en diens meer. Andere zijn meer specifiek. De scheepvaartinspectie kan op ieder moment het vaartuig controleren. Weet ook dat de uitrusting bepaald wordt door het vaargebied.  http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body.pl?language=nl&pub_date=2018-07-17&numac=2018031463&caller=summary
 

Scholing

Om ten volle te kunnen genieten van je vaartuig is het goed om scholing te volgen. Verschillende vaarscholen en clubs hebben een aanbod voor beginners en gevorderden. Veel succes hebben ook opleidingen als havenmanoeuvres, varen op spinnaker, tochtplanning. Voor de fijnere zeiltrim is een opleiding op de sportkieljachten of op zwaardboten vaak een goede opleiding.